Stå på jobbet

Det allra bästa som man kan göra för sin hälsa är att stå på jobbet. Nya studier visar nämligen att man minskar risken för många sjukdomar om man står minst två timmar på en arbetsdag.

Enligt en ny studie som Dagens Nyheter skriver om ska man stå upp vid sitt skrivbord minst två timmar varje arbetsdag om man har ett stillasittande kontorsjobb. Gör man det så kan man minska risken att drabbas av hjärtattack, cancer och att dö i förtid. Det allra bästa är att öka sin rörlighet på arbetstid och variera mellan att sitta, stå och röra sig. På grund av resultaten från studien har man infört riktlinjer om två timmars fysisk aktivitet per arbetsdag i Storbritannien och dessa riktlinjer kan komma att finnas snart även i Sverige.

Måste ha rätt utrustning225202-male-caucasian-doctor

För att kunna stå på jobbet måste man självklart ha kontorsutrustning som är anpassad för det. Något som är helt nödvändigt att ha är ett höj- och sänkbart bord. På så sätt kan man höja bordet för att kunna stå och ändå ha sin dator framför sig, samtidigt som man även kan sänka skrivbordet och ha det i vanlig höjd för att kunna sitta framför det. Det kan även vara bra att ha en platta som man kan stå på och som verkar dämpande för knän och fötter. En sådan kan man exempelvis köpa på kontorsshop.se.

Komma ihåg att stå

Men för att komma ihåg att stå upp på jobbet krävs inte bara bra möbler och redskap, då behövs även att man har lite självdisciplin och att man blir tvingad att stå. Till exempel så kan man flytta toaletterna längre bort från var de anställda sitter, leverera vissa mejl till varandra för hand och sätta larm på datorer eller de anställda själva som påminner om att stå. Läs mer.