Jobba som budbilsförare

Det finns en hel del jobb rörande olika tjänster som man kanske inte tänker på att de finns, men som behövs och används av nästan dagligen av alla olika typer av företag och det är inom logistik – speciellt när det kommer till tjänster rörande bud och paketleveranser.

Att arbeta som budbilschaufför är det många som gör och även ett yrke som det ofta finns jobb inom just eftersom att efterfrågan på den här typen av tjänster är så stor. Och visst finns det många olika typer bud som man kan beställa eller köra. Hos till exempel budfirman Lillebil erbjuder man både traditionell budbil, kylbilsbud, lastbilsbud och kranbilsbud, vilket beyuder att du kan välja just vilken typ av budbil du vill hyra eller köra, så läs mer om budfirman Lillebil här och se om detta kanske är firman för dig. En annan sak du kan göra är att kolla på Arbetsförmedlingens yrkesfilm på Youtube som visar just hur det kan vara att jobba som budbilschaufför, den filmen är både informativ om själva körande och om vad för typ av paket och leveranser man kan tänkas få köra samt vilken typ av uppdrag man kan råka på att få köra ut. En dyster sak inom branschen är dock att vissa förare nu varnar lite för att de större åkerierna börjar ta monopol på branschen, och så ska det inte vara. Enligt personen som Svenska Dagbladet intervjuat så är det just budbilsjättar såsom Best bud och Bring som ställer till det, framförallt för de mindre åkerierna men mest av allt för de som frilansar som chaufförer åt firmorna.

Budbil utan förare kan vara framtiden

En annan sak som är på tapeten inom budbilsbranschen är bilarnas utveckling. Något som Vi Bilägare skriver om är till exempel hur biltillverkaren Mercedes-Benz håller på att utveckla en ny automatisk budbil som de valt att döpa till Mercedes Vision Van. Det är enligt företaget en budbil som styrs med joystick och är en självlastande transportbil som har en drönare på taket, ingen förare behövs alltså till denna förutom en person som sitter med handen på dess joystick. Varför man satsar på denna sorts bil är för att man inom företaget tror att framtiden inom logistikutvecklingen handlar just om att automatisera budbilarna och göra dem självstyrande. Bilen finesser är därför följande:

  • Den är självlastande.
  • Den har drönare på taket som kan leverera paket via luften om bilen ej når fram till sin destination.
  • Den styrs via joystick.
  • Är eldriven och har en räckvidd på upp till 27 mil.

Dock ska inte glömmas att framtidens moderna självstyrande bilar är en bit bort i framtiden fortfarande, och att det idag råder efterfrågan på just budbilschaufförer. Så om man har tankar om att ta sig ett sådant jobb så ska man definitivt göra det – majoriteten av företagen i Sverige använder sig av budtjänster, så gott om körningar finns att knipa tag om.